Bouwt aan de toekomst

Wij willen dat iedereen in Alphen aan den Rijn een passend en duurzaam thuis heeft. 

"We zijn er op vooruit gegaan!"

Nu hebben we een heerlijk appartement

Vydia en Percy hebben hun eengezinswoning die ze huurden van Woonforte ingeruild voor een mooi, comfortabel appartement dat helemaal aansluit bij hun woonwensen. "Hadden we veel eerder moeten doen," zeggen ze. "Bovendien laten we een mooie, grote woning achter voor een jong gezin." En zo krijgt iedereen een Passend thuis. 

Lees hier het uitgebreide verhaal van Vydia en Percy.

"Een goed geïsoleerd huis loont."

"Ik hoef nu een stuk minder te stoken!"

De komende jaren gaat Woonforte minimaal 3.500 woningen goed isoleren. Deze woningen gaan van energielabel E, F of G naar minimaal label D. Dit is in de Vosholstraat al gebeurd.
Henny de Maar woont naar volle tevredenheid in de Vosholstraat in Zwammerdam. Vooral nu haar huurhuis heel goed is geïsoleerd.

Lees hier het uitgebreide verhaal van Henny de Maar.

"Een betaalbaar koophuis!"

"Voor ons een gouden kans, zo'n koophuis".

Woonforte heeft een groot aantal betaalbare koopwoningen. Een gouden kans voor starters en jonge gezinnen die op zoek zijn naar een betaalbaar alternatief voor een dure huurwoning.

Zo konden Ewout en Rachel hun droom laten uitkomen en een eigen woning kopen. Lees hier hun uitgebreide verhaal.

Energiebewust wonen

Veel gevraagd over Energiebewust wonen

Waar kan ik mij melden voor de eenmalige energietoeslag?

Algemeen

Bij de gemeente kunt een eenmalige energietoeslag aanvragen. Deze is bestemd voor lagere inkomens om hen tegemoet te komen voor de stijgende energieprijzen. De energietoeslag vraagt u aan bij de gemeente: vraag hier uw energietoeslag aan.

Kijk voor meer informatie ook op www.rijksoverheid.nl

Wat betekent de Standaard voor woningisolatie?

Algemeen

Hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe minder gas of duurzame energie er nodig is om een huis te verwarmen.

Maar hoe goed moet een woning dan geïsoleerd worden?
Daarvoor is een minimale standaard voor woningisolatie die is bepaald door de overheid. Het niveau voor de Standaard verschilt per woning. Deze is onder meer afhankelijk van het bouwjaar en het woningtype. 

Standaard voor woningisolatie  
De Standaard geeft aan wanneer een woning goed genoeg is geïsoleerd om de woning te verwarmen met een lage temperatuurverwarming. Het voordeel hiervan is dat er minder gestookt hoeft te worden om toch een warme woning te krijgen.

Een huurwoning die goed is geïsoleerd hoeft niet meteen van het gas af. De woning kan later worden afgesloten van het gas om te worden verwarmd met een alternatief. Woonforte werkt  daarvoor actief mee aan het warmtetransitieplan van de gemeente. De gemeente start met een aantal verkenningswijken de komende jaren voor alternatieve, duurzame verwarming van woningen. Dit kan bijvoorbeeld een warmtenet zijn. In het jaar 2050 zou elke woning van het gas af moeten zijn. 
 
Maatwerk  
Woonforte gaat woningen isoleren naar de Standaard. Dit vraagt maatwerk per woning.  
Welke isolatiemaatregelen uitgevoerd worden, kan verschillen per complex, of zelfs per woning. Zo kan een hoekwoning meer geïsoleerd moeten worden dan een tussenwoning. Maar elke woning mag na de werkzaamheden nog maar een vastgestelde hoeveelheid energie 'verbruiken'.  
 
Wanneer uw woning aan de beurt is, laten wij u dat uiteraard ruim van tevoren weten. 

Wie kan mij helpen met meer energie besparen?

Algemeen

Als huurder van Woonforte kunt u gratis gebruik maken van energiecoaches. Zij geven u advies over hoe u energie kunt besparen in uw woning. Zij doen dit speciaal voor huurders in de gemeente Alphen aan den Rijn.

De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, welke energiebesparende maatregelen u kunt nemen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig tot zelfs niets voor hoeft te betalen. De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. 

Hoe vraagt u een adviesgesprek aan?

Een adviesgesprek met een energiecoach vraagt u aan bij de Huurdersorganisatie Groene Hart (HOGH). 

Huurt u een woning bij Woonforte, stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Ik heb blokverwarming. Welke tarieven gelden voor warm water en verwarming?

Algemeen

Woonforte koopt gas en elektra vooraf in. Wat in het huidige jaar verbruikt wordt, is aan het eind van het jaar ervoor al ingekocht. Op basis van de toen ingekochte voorraden zijn de voorschotten verhoogd. 

Helaas hebben wij pas op het moment van de afrekening servicekosten zicht op wat de eenheidsprijs is. Dit komt omdat:

  • De eenheidsprijs wordt bepaald naar aanleiding van de totale kosten en het aantal 
    verbruikte eenheden per complex. Het aantal eenheden waarop de prijs 
    wordt vastgesteld, is nog niet bekend. Deze eindstanden zijn pas op bekend op 31 december.
    Dit weten wij pas op het moment dat de afrekeningen verstuurd worden.  
  • De kosten worden pas later opgemaakt. Dit komt omdat de belastingen die worden geheven nog aangepast kunnen worden. Wanneer de energiebelasting wijzigt, heeft dat ook direct gevolgen voor de eenheidsprijs.
  • De eenheidsprijs kan per complex verschillen. Zo koopt een VVE bijvoorbeeld zelf gas en elektra in. De eenheidsprijs geldt op het moment van inkoop. Dit moment kan verschillen per complex, dus dat geldt dan ook voor de eenheidsprijs. 

Meer weten over blokverwarming? Kijk hier onze animatiefilm met uitleg.

Hoe kan ik thuis energie besparen?

Algemeen

De gasprijs is aan het stijgen en het stoken wordt duurder. Heel goed dat u nadenkt over wat u thuis zelf kunt doen. Met een paar tips kunt u zelf in huis minder energie verbruiken. Daarmee bespaart u geld.

Denk bijvoorbeeld aan de verwarming een graad lager zetten, korter douchen en de gordijnen 's avonds dicht doen (en niet voor de verwarming laten hangen). Kijk ook eens of u kunt besparen tijdens het eten koken en minder gebruik te maken van het gasfornuis. Een idee is om water te koken in een waterkoker (elektriciteit) in plaats van met een fluitketel (gas).

We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet over energiebesparen thuis.

Gratis energiecoach

Als huurder kunt u gratis gebruik maken van een energiecoach. Zij geven u advies over hoe u in uw woning energie kunt besparen. De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, wat u thuis kunt doen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig of zelfs niets voor hoeft te betalen.  

Bent u huurder van Woonforte, dan vraagt u een adviesgesprek aan bij Huurdersorganisatie Groene Hart v(HOGH). De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. Stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Wat voor een energiecontract heeft Woonforte?

Algemeen

Onze inkoper Aenergie koopt gedurende een heel jaar energie in voor het jaar erop. Dus gedurende 2022 wordt energie ingekocht voor 2023. Dit levert een gemiddelde prijs voor gas en elektra op. Deze prijzen staan per jaar vast op basis van deze inkoop. U vindt deze prijzen elk jaar op uw afrekening servicekosten.

 

Energieprijzen in 2022

Welke prijzen wij hanteerden in 2021 kunt u dit terugvinden op uw laatste afrekening servicekosten. Dit kunt u dan omrekenen naar de prijzen voor 2022. Volgens het NIBUD stijgen de energieprijzen dit jaar voor alleenstaanden gemiddeld 38%. Voor meerpersoonshuishoudens is dit gemiddeld 33%. Dit is uiteraard een indicatie.

 

Opnieuw prijsstijgingen in 2023 

Onze inkoper koopt de energie in bulk (in grote hoeveelheden tegelijk) in, voor zo’n 30% van alle wooncorporaties en onder andere zorginstellingen. Dit levert een mooi voordeel op. Toch zullen de prijzen het komende jaar ook weer stijgen. Door het hoge inflatiecijfer gaan de kosten voor bijvoorbeeld reinigen en glasbewassing flink omhoog.

 

Wij verhogen daarom in 2023 opnieuw de voorschotten voor alle componenten van de servicekosten.

Voor die tijd krijgt u hier uiteraard bericht over.

 

Zelf uw voorschot verhogen

Let op! U moet zelf elk jaar uw voorschot verhogen. Stuur een mail naar service@woonforte.nl. Vermeld welk voorschot u wilt verhogen en het oude en nieuwe bedrag. Dan maken wij het voor u in orde.

 

Uw verbruik inzichtelijk maken door het jaar heen

We onderzoeken momenteel hoe we het verbruik en de energieprijzen zichtbaar kunnen maken voor onze huurders. Het hele jaar door. Leverancier Techem biedt al de mogelijkheid om het verbruik te monitoren. Voor leverancier Ista hebben wij dit nog niet. Daar wordt nog aan gewerkt. U kunt tot die tijd ook zelf elke maand de meterstanden opnemen en deze vergelijken met vorig jaar.

Kan ik energie besparen met ledlampen?

Algemeen

Ja. Als u de lampen in uw woning vervangt door ledlampen dan bespaart u energie.

Ledlampen zijn 85% zuiniger dan gloeilampen en halogeenlampen. Door de langere levensduur en het lage energieverbruik is de investering in LED snel terugverdiend. Een goede stap vooruit met energiebesparing.

Kijk hier voor een aantal besparingstip om zelf thuis te doen. Minder energie verbruiken is geld besparen.

Hoeveel energie bespaar ik met korter douchen?

Algemeen

Voor het milieu ben je goed bezig als je korter doucht. De gemiddelde Nederlander staat thuis 5 keer 9 minuten onder de douche per week. Voor deze warme waterval is veel gas nodig met de bijkomende CO2-uitstoot. Korter douchen is ook goed voor je portemonnee. Wil je energie besparen en daarmee een lagere energierekening? Ga dan korter douchen!

Een douchebeurt kost gemiddeld 60 liter warm water (bij 8 minuten douchen), een bad 130 liter warm water per keer. Per persoon moet je ongeveer 180 euro rekenen aan douchen per jaar. Dit gaat op aan de stookkosten om het water lekker warm te krijgen en natuurlijk het water zelf. Dit is berekend voor een standaard douche, waar ongeveer acht liter water per minuut uit komt.
Met 5 minuten douchen in plaats van de gemiddelde douchetijd van 9 minuten bespaar je ruim 30.000 liter warm water en 60 m3 gas (samen € 70,- prijspeil 2021).


Bekijk hier voorbeelden om energie te besparen

Ik wil mijn woning laten isoleren door Woonforte. Welke woningverbeteringen zijn er mogelijk?

Algemeen

Als u uw woning wilt laten isoleren door Woonforte dan heet dat een woningverbetering. Een woningverbetering moet zorgen voor een beheersing van de energiekosten en een meer comfortabele woning. Woonforte voert de werkzaamheden voor u uit.  
 
Woningverbeteringen  
De volgende woningverbeteringen zijn mogelijk: 

  • Aanbrengen van dubbel glas. 
    Het gaat hier om enkel glas vervangen door dubbel glas. Al aanwezig dubbel glas kunt u niet laten vervangen door ander dubbel glas.
  • Aanbrengen vloerisolatie (alleen mogelijk bij een eengezinswoning).
    Of vloerisolatie mogelijk is hangt af van de situatie. Hier is maatwerk van toepassing.
  • Spouwisolatie (alleen mogelijk bij een eengezinswoning).
    Dit kan alleen onder bepaalde voorwaarden met een collectieve aanvraag. U doet de aanvraag dan samen met uw buren van het hele blok (aaneengesloten rij woningen). 

U kunt geen aanvraag indienen voor dakisolatie.  Dit voert Woonforte alleen uit tijdens projectmatig onderhoud.
 
Wel of geen huurverhoging?  

Woonforte heeft een planning voor planmatige werkzaamheden. Het kan zijn dat Woonforte de door u gewenste woningverbetering al ingepland heeft voor de toekomst. Of u een huurverhoging krijgt voor isolatiemaatregelen, hangt af van de het jaar van uw aanvraag en het uitvoeringsjaar van planmatige werkzaamheden. 
 
Wilt u één van bovenstaande woningverbeteringen binnen 3 jaar vòòr planmatige werkzaamheden laten plaatsen? 
Dan krijgt u een huurverhoging. De hoogte van de huurverhoging hangt af van de aanpassing. 
 
Houd u er wel rekening mee dat de woningverbetering bij planmatige werkzaamheden door Woonforte weer verwijderd kan worden. Had u een huurverhoging gekregen? Betaalde huurverhogingen worden niet terugbetaald en u krijgt geen huurverlaging.
 
Plaatst Woonforte een nieuwe woningverbetering (isolatiemaatregel) tijdens de planmatige werkzaamheden? Dan betaalt u hier geen huurverhoging voor. 
 
Wilt u een van bovenstaande woningverbeteringen 3 jaar of langer voor planmatige werkzaamheden laten plaatsen? 
Dan krijgt u geen huurverhoging. 
  
Interesse in een woningverbetering?  
Heeft u interesse in een woningverbetering? Vult u dan het interesseformulier Woningverbetering door Woonforte in. Wij nemen contact met u op om uw wens te bespreken. Ook laten wij u weten of de woningverbetering in uw situatie mogelijk is en of u een huurverhoging krijgt.

Uiteraard is dit gesprek vrijblijvend. U kunt daarna aangeven of u een aanvraag woningverbetering wil indienen.  

Let op! Als er veel aanvragen binnen komen, kan de wachttijd oplopen. Helaas zijn op dit moment de materiaalkosten hoog en de levertijden lang door schaarste van grondstoffen. 

Wanneer gaat Woonforte mijn huis isoleren?

Algemeen

De komende jaren gaat Woonforte veel huurwoningen isoleren. Woningen met een E, F en G energielabel komen als eerste aan de beurt. Wij willen uiterlijk in 2028 al deze woningen hebben geïsoleerd.  
 
We kunnen niet overal tegelijk langskomen. Daarom heeft Woonforte een plan van aanpak opgesteld voor het isoleren van woningen. Om te kunnen voldoen aan de verplichting van CO2-neutraal in 2050 is het beter isoleren van woningen een eerste stap.  
 
U krijgt een jaar van tevoren bericht over wanneer uw woning aan de beurt is.  

Liander wil een slimme meter plaatsen in mijn woning. Mag dat van Woonforte?

Algemeen

Ja, dat mag. U mag hieraan meewerken. Hiervoor hoeft u geen toestemming aan ons te vragen.

Liander is uw netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is hierop aangesloten.

Tussen 2015 en 2023 biedt Liander aan huishoudens in deze regio gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht van Liander. Meer informatie hierover vindt u op www.liander.nl.

Mag ik de slimme meter weigeren?

Algemeen

Ja, dat mag. Maar dit heeft wel gevolgen. Meer hierover leest u op www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter van Liander?

Algemeen

Met de oude meter vervalt straks het dag- en nachttarief. Slimme meters kunnen dit onderscheid wel blijven maken. De meterstanden worden automatisch uitgelezen.
U hoeft dus geen standen meer door te geven. Ook ontvangt u van Liander tussentijdse overzichten van uw energieverbruik. Kortom, allemaal voordelen. En het kost u niets extra.

Ik krijg een slimme meter. Wat houdt dat in?

Algemeen

Iedereen in Nederland heeft/krijgt een slimme meter. Met een slimme meter kunnen netbeheerders op afstand uw elektraverbruik en gasverbruik uitlezen (deze gegevens worden via het stroomnet verzonden).

Woonforte adviseert huurders die zonnepanelen krijgen, direct een slimme energie-meter te kiezen. Een oudere meter is weliswaar geijkt voor het verbruik, maar niet voor het terug laten tellen van de opbrengst van zonnepanelen.

Bij de gedachte aan de slimme meter vrezen sommige mensen voor hun privacy. Dat is niet nodig. Dat slimme gedeelte kunt u ook uitzetten. Dan moet u wel zelf uw meterstanden doorgeven.

Bijkomende voordelen van plaatsing van een slimme meter zijn dat:

  • u nooit meer meterstanden hoeft door te geven aan uw energieleverancier
  • u online een overzicht krijgt van uw afname/terug-levering van elektriciteit, gasgebruik en productie van de zonnepanelen (per dag, per maand en per jaar).

U bent niet verplicht een slimme meter te bestellen als u zonnepanelen wilt. De plaatsing van de slimme meter vindt in de regel op een andere dag plaats dan de plaatsing van zonnepanelen. Voor meer informatie over slimme meters in het algemeen, zie www.slimmemeter.nl .

Van wie is mijn slimme meter?

Algemeen

De slimme meter is eigendom van Liander. Heeft u vragen over de meter of wilt u een storing melden? Gaat u dan naar www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter, maar geen nieuwe boilerschakelaar van Liander?

Algemeen

De boilerschakelaar werd vroeger door Liander geplaatst. Deze zorgde ervoor, via een apart signaal van een zendmast, dat de boiler 's nachts automatisch opwarmde. Dit was een service die Liander gratis aanbood.

In de Elektriciteitswet staat dat Liander geen goederen of diensten mag aanbieden waarmee zij concurreren met andere, commerciele bedrijven. Het aan- en uitschakelen van een elektrische boiler is inmiddels een dienst die commerciële bedrijven aanbieden. Daarom kan Liander deze extra service niet meer bieden.

De boiler is in de meeste gevallen losgekoppeld van de schakelaar en wordt continu warm gehouden. 

Ik heb zonnepanelen. Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Algemeen

Nee, als de zon niet schijnt verbruikt u ‘gewone' elektriciteit via uw energieleverancier. Heeft u op een zonnige dag meer energie opgewekt dan u verbruikt, dan wordt deze extra energie terug geleverd aan het elektriciteitsnet.
Het energiebedrijf verrekent deze (extra) opgewekte energie aan het eind van het jaar met u. Salderen heet dat. Hiervoor is wel nodig dat u uw installatie aanmeldt op www.energieleveren.nl . De installateur helpt u met het aanmelden van uw installatie.

Waar vind ik mijn energielabel?

Algemeen

Het energielabel voor een huurwoning is verplicht op het moment dat een nieuwe huurderin de woning komt. Het energielabel van uw huurwoning vindt u in uw Mijn Woonforte-account.

  • Log in
  • Ga naar het tabblad 'Mijn Contracten'
  • Scroll naar het contract waarvan u het label wilt weten
  • Klik bij het juiste contract op 'Zelfstandige woningwaardering'
  • In het rijtje dat openvouwt vindt u het energielabel van deze woning

Staat er geen kopje 'Zelfstandige woningwaardering'?

Dan is uw label nog niet door ons verwerkt. Neem dan contact met ons op. Wij kijken het graag voor u na.

Inloggen DigiD

Huurders kunnen voortaan ook online checken of het energielabel van hun woning klopt. Om de onderbouwing voor het energielabel te checken:

  • ga naar www.mijnoverheid.nl
  • log in met uw DigiD
  • onder het kopje 'Wonen' vind u bij 'energielabel' het document met onderbouwing.

Ik wil mijn gasaansluiting in mijn meterkast laten verwijderen. Mag dat?

Algemeen

Nee, u mag uw gasaansluiting in uw meterkast niet laten verwijderen. U kunt hier geen aanvraag voor indienen.
In de toekomst bekijkt Woonforte per project of gasaansluitingen verwijderd kunnen worden.

Hoe werkt blokverwarming?

Algemeen

Bij blokverwarming worden meerdere woningen verwarmd door één cv-ketel. Als u gebruik maakt van blokverwarming, dan heeft u zelf geen cv-ketel in de woning. De warmte komt vanuit een centrale cv-ketel via buizen in uw woning. De warmte wordt door gewone radiatoren afgegeven in de woning. 

De radiatoren dichtdraaien en over gaan op een andere manier van verwarmen om hoge gasprijzen te ontwijken?
Dat kunt u beter niet doen. In deze video leggen wij uit waarom en hoe blokverwarming werkt. 

Passend (t)huis

Veel gevraagd over Passend (t)huis

Wat is Passend (t)huis?

Algemeen

Passend (t)huis is een project van Woonforte om meer beweging te krijgen op de woningmarkt.

Veel mensen zijn op zoek naar een woning of naar een woning die beter bij hen past. Dat lukt op dit moment maar moeilijk. De woningmarkt zit op slot. Woonforte hoopt daar verandering in te brengen door de stap van een eengezinswoning of een maisonnette naar een gelijkvloerse woning aantrekkelijk te maken voor huurders vanaf 50 jaar. In ons bestaande woningbezit hebben we hiervoor de beste kwaliteit aan appartementen geselecteerd. Vooralsnog gelden de voordelen niet voor een nieuwbouwwoning.

De eengezinswoning of maisonnette komt vrij voor een gezin dat op hun beurt met voorrang kan doorverhuizen hiernaartoe. Het gezin laat dan weer een andere huurwoning van Woonforte achter. Deze woning wijst Woonforte toe aan een starter.

Zo maakt Woonforte zoveel mogelijk mensen blij met een huurwoning.

Waarom bestaat Passend (t)huis?

Algemeen

De woningmarkt zit op slot. De wachttijden voor een woning lopen op.

Woonforte wil daar verandering in brengen door doorstroming op gang te brengen.

De eerste stap is om senioren aantrekkelijke voorwaarden te bieden als zij vanuit hun eengezinswoning of maisonnette naar een appartement verhuizen. De eengezinswoning of maisonnette die deze huurders achterlaten wijst Woonforte toe aan huurders (gezinnen) van Woonforte. De woning (appartement) die daardoor leegkomt wijst Woonforte toe aan starters.

Op deze wijze ontstaat er een lange verhuisketen en worden zoveel mogelijk mensen blij gemaakt met een passende huurwoning.

Wat is een eengezinswoning volgens Passend (t)huis?

Algemeen

Kenmerken eengezinswoning Passend (t)huis: 

  • de woning heeft geen boven- en/of onderburen 
  • de woning is grondgebonden, zonder bovenburen 
  • de woning beschikt over een (voor)tuin 
  • de woning heeft geen galerij of corridor

Wat is een maisonnette volgens Passend (t)huis?

Algemeen

Een maisonnette is een woning in een groter gebouw, zoals een flat met twee verdiepingen per woning, bijvoorbeeld een slaapverdieping boven de woonverdieping.  

Een maisonette:

  • heeft twee woonverdiepingen.
  • is gelegen in een groter gebouw.
  • heeft een eigen toegang via een galerij of trappenhuis.

Hoe vind ik een woning uit het Passend (t)huisproject?

Algemeen

U vindt de woningen op www.hureninhollandrijnland.nl, onder woningen te huur. De woningen in dit project hebben een roze balk waarin Passend (t)huis staat. In de introductietekst staat voor welke groep de woning is bedoeld:

  • Doorstromer (50+ die een eengezinswoning of maisonnette van Woonforte achterlaat),
  • Doorgroeier (2 of meer personen kunnen met voorrang reageren op een eengezinswoning of een maisonnette die een Doorstromer achterlaat),
  • Starter (jonger dan 23 jaar - woningen bieden we regelmatig aan via loting),
  •  Herstart (eenoudergezin met een spoedvraag kan met voorrang verhuizen naar een woning die label 'Passend thuis' heeft ),
  • Spoedzoeker (heb je met spoed een woning nodig, reageer dan op een woning in De Jozef met label 'Tijdelijke huur').

Wilt u direct en snel op de hoogte worden gehouden van het woningaanbod Passend (t)huis voor u als Doorstromer (huurder 50+ die een eengezinswoning of maisonnette van Woonforte leeg achterlaat)? Schrijf u dan in voor de gratis nieuwsbrief Passend (t)huis. Elke vrijdag als er voor u woningaanbod is, ontvangt u deze in uw mailbox.

Wat moet ik doen om in aanmerking te komen voor Passend (t)huis?

Algemeen

Ga naar www.hureninhollandrijnland.nl en reageer op woningen met de roze balk Passend (t)huis in de foto. Bent u de de eerste kandidaat, dan nemen wij contact met u op en bespreken we hoe het verder gaat. 

Hoe vindt de toewijzing plaats bij Passend (t)huis? En vervalt mijn inschrijfduur?

Algemeen

Doorstromers en Doorstromers Middeninkomen

  • De toewijzing gaat op basis van inschrijfduur
  • De inschrijfduur vervalt

Doorgroeiers

  • De toewijzing gaat op basis van inschrijfduur
  • De inschrijfduur vervalt

Spoedzoeker

  • De toewijzing gaat op basis van loting.
  • Inschrijfduur blijft behouden

Starter

  • De toewijzing gaat op basis van loting
  • Inschrijfduur vervalt

Herstarter

  • De toewijzing gaat op basis van loting
  • Inschrijfduur blijft behouden

Ik heb vragen over Passend (t)huis. Aan wie kan ik deze stellen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met de consulent Verhuur en Verkoop. Zij informeert u graag over het project, adviseert u over passende woningen en het reageren via www.hureninhollandrijnland.nl.

Ook begeleidt zij u tijdens de verhuizing, kortom: uw vraagbaak en steunpilaar.

De verhuurconsulenten zijn te bereiken via (0172) 418 518 en passendthuis@Woonforte.nl.

Is Passend (t)huis alleen voor inwoners van de gemeente Alphen aan den Rijn?

Algemeen

Ja, we willen zoveel mogelijk verhuizingen binnen Alphen aan den Rijn, Boskoop, Aarlanderveen en Zwammerdam. Verhuist u naar een gelijkvloerse woning, dan zorgen wij ervoor dat een gezin uit de gemeente Alphen aan den Rijn in uw woning komt wonen.

Alleen voor starters en spoedzoekers geldt dat zij een binding hebben met de gemeente Alphen aan den Rijn, zij hoeven dus niet in Alphen aan den Rijn te wonen tijdens de toewijzing van de woning.

Wat houdt binding met gemeente Alphen aan den Rijn in?

Algemeen

U heeft een binding met de gemeente Alphen aan den Rijn: 

  • als u de afgelopen 10 jaar minimaal 6 jaar onafgebroken ingeschreven bent geweest in de gemeente.

    of
  • als u minimaal 19 uur per week werkzaam in de gemeente bent.

Waarom zou ik gaan verhuizen? Is dat alleen maar om jullie te helpen?

Algemeen

U helpt niet ons, maar gezinnen en starters die wij met dit project een plek hopen te geven. En, om senioren een beter passend thuis te bieden. De keuze is aan u.

Veel mensen willen verhuizen omdat ze op de toekomst voorbereid willen zijn en daarom gelijkvloers willen wonen. Andere mensen vinden de eengezinswoning veel te groot en valt het onderhouden van het huis te zwaar.

Ik ben bang dat ik (op termijn) alleen kom te staan en mijn huur dan niet meer kan betalen. Hoe gaat Woonforte hiermee om binnen het Passend (t)huisproject?

Algemeen

Woonforte heeft oog voor mensen en hun persoonlijke situatie. Mocht het voor u niet meer mogelijk zijn uw huur te betalen dan gaan wij graag met u in gesprek en kijken wij wat we voor u kunnen betekenen. Dit geldt overigens in alle situaties, ook buiten het Passend (t)huisproject om.

Ik ben op leeftijd. Ik heb interesse in het Passend (t)huisproject, maar ik zie op tegen het werk dat nodig is om mijn woning achter te laten. Moet ik alles in oorspronkelijk staat terugbrengen?

Algemeen

Nee, gaatjes opvullen en dergelijke daar doen we niet meer aan. Heeft u zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV) maak dan, als u gaat verhuizen, een afspraak voor een voorinspectie met onze opzichter (let op: met de aangescherpte Corona maatregelen is een voorinspectie niet (altijd) mogelijk, overleg met de verhuurconsulent). De opzichter bespreekt met u hoe u de woning moet achterlaten en hij houdt rekening met uw lange woonduur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de verhuurconsulent.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere woning. Ik laat een appartement achter. Welke voordelen biedt Passend (t)huis mij?

Algemeen

Bent u met meer dan 2 of meer personen, dan kunt u reageren op een eengezinswoning. Het voordeel van ons project Passend (t)huis is dat u voorrang kunt krijgen op aangeboden woningen. U bent een Doorgroeier.
Is de woning waarop u reageert achtergelaten door een Doorstromer dan kunt voorrang krijgen. U herkent deze woning aan het label 'Passend thuis' in de advertentie.

Woont u in een groot appartement en wilt u kleiner gaan wonen, neem dan even contact op met de verhuurconsulent. Misschien geldt het voordeel van Passend (t)huis ook voor u.

Krijgt iedereen 10 dagen huur cadeau binnen het Passend (t)huisproject?

Algemeen

Nee, om een lange verhuisketen te realiseren heeft Woonforte (en de woningmarkt) veel baat bij een verhuizing van een Doorstromer of Doorstromer Middeninkomen vanuit een eengezinswoning. Aangezien zij de eerste stap in de verhuisketen vormen. Alleen bij deze doelgroep is er daarom sprake van 10 dagen huur cadeau.

Ik ben doorstromer met een inkomen onder € 47.699 voor eenpersoonshuishoudens of € 52.671 voor meerpersoonshuishoudens (prijspeil 2024) en wil gaan verhuizen. Wat als mijn huidige huur hoger is dan de huur van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Dan gaat u uiteraard de huur van uw nieuwe woning betalen. U betaalt altijd de laagste van de twee huren.

Tot wanneer duurt het Passend (t)huisproject?

Algemeen

Woonforte is van plan dit project 5 jaar uit te voeren (tot eind 2024). Tussentijds wordt het project geëvalueerd. Woonforte kan op basis van die uitkomsten besluiten de regels (iets) aan te passen of vroegtijdig te stoppen. Als u dus hiervan gebruik wilt maken is het verstandig niet te lang te wachten.

Wat doet Woonforte om verhuizing te stimuleren?

Algemeen

Om de sleutelgroep (50+ uit een eengezinswoning of een maisonnette van Woonforte) extra te stimuleren te verhuizen naar een gelijkvloerse woning heeft Woonforte de volgende voordelen:

  • Huurder mag de huur van de oude woning behouden
  • Voorrang bij uitgekozen woningen voor Doorstromer/Doorstromer Middeninkomen
  • 10 dagen huur cadeau zodat er tijdens de verhuizing een lagere huur is

Ik wil wel verhuizen met behulp van het Passend (t)huisproject, maar ik kan dat niet alleen. Is er iemand om me te helpen?

Algemeen

Speciaal voor de Doorstromers vanuit een eengezinswoning of een maisonnette heeft Woonforte kortingen bedongen bij bedrijven die u kunnen helpen met verhuizen.

Van stoffeerders, verhuisbedrijven tot verhuiscoach. U kan op eigen gelegenheid contact met deze bedrijven opnemen of advies vragen bij de verhuurconsulent.

Ik wil graag verhuizen. Hoe maak ik kenbaar dat ik geïnteresseerd ben in Passend (t)huis?

Algemeen

Dat is niet nodig. Het begint met een inschrijving op www.hureninhollandrijnland.nl.

Op www.hureninhollandrijnland.nl staat beschreven hoe de woning wordt toegewezen (voorrang/loting/inschrijfduur etc.)

U kan altijd een vrijblijvend gesprek aanvragen met een verhuurconsulent. Zij zijn te bereiken via (0172) 418 518 of passendthuis@Woonforte.nl.

Ik heb interesse in het Passend (t)huisproject. Ik heb geen internet. Is het dan onmogelijk om een woning te vinden?

Algemeen

Nee hoor, neem contact op met de verhuurconsulent. Zij kan u verder helpen.

Een verhuizing is duur. Hoe moet ik dat allemaal betalen van mijn AOW?

Algemeen

We weten dat verhuizen veel geld kost. Het project biedt u veel kansen. Voor Doorstromers met een inkomen tot € 47.699 voor eenpersoonshuishoudens of € 52.671 voor meerpersoonshuishoudens (prijspeil 2024) blijft de huur van de woning gelijk aan uw huidige huur. Doorstromers krijgen 10 dagen vrije huur.

Ik wil niet verhuizen binnen het Passend (t)huisproject. Moet ik nou mijn huis uit?

Algemeen

Nee hoor, u kunt blijven wonen waar u nu woont. We dwingen niemand om hun huis te verlaten.