Reparatie melden

Heeft u een storing of is er iets kapot in of aan de woning? In sommige gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor de reparatie hiervan. In andere gevallen lost Woonforte het voor u op en kunt u de reparatie bij ons melden.

Let op: Vertraging door leveringsproblemen

Door problemen met de levering van materialen kan het voorkomen dat reparaties niet gelijk kunnen worden uitgevoerd en daardoor vertraging oplopen. Onze excuses hiervoor. 

Buitengesloten of sleutel kwijt?

Zoekt u (met spoed) een slotenmaker? Huurders tipten goede ervaringen met de Alphense Sleutel & Slotenservice (Euromarkt) in Alphen aan den Rijn. Deze heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding. Informeer altijd vooraf naar voorrijkosten en prijs en onderteken nooit een document waarin geen prijs staat genoemd.

Service abonnement

Wilt u een aantal klussen waarvoor u zelf verantwoordelijk bent aan Woonforte uitbesteden? U kunt een service-abonnement afsluiten met Woonforte. 

Veel gevraagd over Reparatie melden

Hoe meld ik een reparatie voor mijn woning of schuur?

Algemeen

Bent u eigenaar van uw woning?

Voor alle reparaties in uw woning en de algemene ruimten kunt u contact opnemen met uw eigen VvE-beheerder.

Bent u huurder van Woonforte?

In sommige gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor de reparatie. In andere gevallen lost Woonforte het voor u op. Wilt u weten of u zelf of Woonforte verantwoordelijk is voor de reparatie?  U leest het hier: Onderhouds-ABC

Wilt u een reparatieverzoek indienen? Dat kan online wanneer het u uitkomt. Ook 's avonds of in het weekend. De aannemer belt u binnen twee werkdagen op om een afspraak met u te maken. Een reparatieverzoek indienen doet u hier: formulier Reparatie aanvragen

Bellen mag ook. Wij zijn bereikbaar van maandag - vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur op (0172) 418 518.

 Spoed?

Alleen bij spoedgevallen kunt u buiten deze tijden onze Meldkamer bellen: (0172) 418 596.

Onder spoed valt bijvoorbeeld storingen aan de lift, lekkages of schade na inbraak.

 Bij acute waterlekkage:

  • Draai eerst de hoofdkraan dicht
  • Bel direct Woonforte


Bij een gaslekkage:

  • Bel direct 112 (Brandweer)!
  • Open alle deuren en ramen
  • Draai de hoofdgaskraan dicht
  • Verlaat de woning
  • Bel direct Woonforte

Wat doet een huismeester precies?

Algemeen

De huismeester is er voor de (meestal technische) klussen in de algemene ruimten. De huismeester signaleert en zet opdrachten uit. Kleine klussen voert hij zelf uit. Deze service is gratis voor de huurders.

Werkzaamheden huismeester:

  • Begeleiding van aannemers/monteurs die klussen uitvoeren in de algemene ruimten
  • Het veiligstellen van camerabeelden, t.b.v. politie vorderingen
  • Controle op veiligheid/toegankelijkheid van entrees, bergingsgangen, brandgangen.
  • Controle/constatering van lekkages bij bewoners
  • Controle op tuinonderhoud, bestratingen paden e.d.

VvE complexen hebben geen huismeester. Woont u in een VvE complex? Dan kunt u reparatieverzoeken gewoon indienen via ons formulier Reparatie aanvragen

Ik heb een vogelnest onder mijn zonnepanelen? Wat nu?

Algemeen

Onder de zonnepanelen is het voor vogels warm en beschut. Dus een mooie plek om te nestelen. Wij mogen van de Flora- en faunawet geen vogels verjagen die aan het nestelen zijn. Het broedseizoen loopt van 15 maart t/m 15 juli. Een nest kan geen kwaad voor de zonnepanelen.

U mag een nest niet zelf verwijderen. Dit om beschadigingen aan de zonnepanelen te voorkomen. Maar vooral om te voorkomen dat u van het dak afvalt.
Woonforte bekijkt momenteel welke oplossingen er zijn om te voorkomen dat vogels een nest maken onder de panelen.

Hoe meld ik een reparatie voor mijn woongebouw?

Algemeen

Bent u eigenaar van uw woning?
Voor alle reparaties in uw woning en de algemene ruimten kunt u contact opnemen met uw eigen VvE-beheerder.

Bent u huurder van Woonforte?
Dan kunt u uw reparatieverzoek online indienen wanneer het u uitkomt. Ook 's avonds of in het weekend. Een reparatieverzoek indienen doet u hier: formulier Reparatie aanvragen

Bellen mag ook. Wij zijn bereikbaar van maandag - vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur op (0172) 418 518.

Spoed?
Alleen bij spoedgevallen kunt u buiten deze tijden onze Meldkamer bellen: (0172) 418 596.

Onder spoed valt bijvoorbeeld storingen aan de lift, lekkages of schade na inbraak.

Bij acute waterlekkage:

  • Draai eerst de hoofdkraan dicht
  • Bel direct Woonforte

Bij een gaslekkage:

  • Bel direct 112 (Brandweer)!
  • Open alle deuren en ramen
  • Draai de hoofdgaskraan dicht
  • Verlaat de woning
  • Bel direct Woonforte

Mijn reparatie is niet goed verholpen. Kan de aannemer nog een keer langskomen?

Algemeen

Zijn de werkzaamheden de afgelopen 3 maanden uitgevoerd? En moet de aannemer voor precies dezelfde werkzaamheden terugkomen?

Neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer (0172) 418 518. Wij verbinden u dan door met de aannemer zodat hij de reparatie opnieuw kan uitvoeren.

Zijn de werkzaamheden langer dan 3 maanden geleden uitgevoerd?

Dien dan een nieuw reparatieverzoek in: formulier Reparatie aanvragen

Klacht?

Is de aannemer al meerdere keren voor hetzelfde probleem langs geweest? Of bent u ontevreden over de dienstverleniing van de aannemer of Woonforte? Dan kunt u een klacht indienen. Samen proberen we dan tot een oplossing te komen. Onze klachtenregeling vindt u bij de contactgegevens.

Ik heb een reparatie afspraak gemaakt. Kan ik deze nog verzetten of afzeggen?

Algemeen

Bel hiervoor onze Eerstelijns Service op (0172) 418 518. Buiten kantoortijden kunt u ook mailen naar service@woonforte.nl

Ik heb een reparatie afspraak gemaakt. Waarom is er niemand gekomen?

Algemeen

Afspraak met Feenstra?

Firma Feenstra stuurt altijd eerst een herinneringsbrief. Daarmee kunt u de afspraak bevestigen. De afspraak gaat pas door als u hem heeft bevestigd. Bent u dit vergeten? Dien uw reparatieverzoek dan opnieuw in.

Andere afspraak

Is de monteur (niet Feenstra) niet op uw afspraak gekomen? Neem dan contact op met de Eerstelijns Service via (0172) 418 518 of service@woonforte.nl

Ik heb een vraag over een lopend reparatieverzoek. Waar moet ik zijn?

Algemeen

Neem telefonisch contact op met de Eerstelijns Service. Dat kan via telefoonnummer (0172) 418 518. Wij verbinden u dan door met de huisaannemer.

Ik heb schimmel in mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Schimmel moet u zelf verwijderen. Doe dit met een droge, harde borstel, soda en water of schimmelreiniger. Op het internet vindt u diverse manieren om dit (milieu-vriendelijk) te doen.

Meer schimmel voorkomen

De lucht in huis raakt op allerlei manieren vervuild. We ademen, koken, drogen de was, kopen nieuwe spullen en in de helft van de huizen wordt nog gerookt. Vieze lucht in huis is slecht voor je gezondheid. In vochtige ruimtes kunnen ongezonde schimmels groeien. Als je allergisch bent of last hebt van je neus, longen of luchtwegen, krijg je daar meer last van als de lucht vervuild is.

Daarom is het belangrijk om de lucht in huis goed te verversen. Vieze lucht moet het huis uit en schone lucht moet naar binnen komen. Dat kan via naden en kieren, of door roosters of open raampjes. Blijf dus goed ventileren!

  • Houd roosters of ramen dag en nacht open voor verse lucht en zet per dag een kwartier of langer alle ramen en deuren ver open. Dus blijf ventileren en af en toe luchten!
  • Zet tijdens het douchen de ventilatie op de hoogste stand en doe de badkamerdeur dicht. Ben je klaar met douchen? Houd de badkamerdeur dan 5 minuten dicht en zet daarna het badkamerraam open. Zo blijft de damp van de douche zo veel mogelijk in de badkamer.
  • Haal na het douchen druppels van de muren en vloer weg met een wisser. Droog na met de handdoek voor het beste resultaat.
  • Zet tijdens het koken de afzuigkap op de hoogste stand en doe een raam of deur open.
  • Zorg dat je huis warm genoeg is. Schimmels groeien minder goed bij een temperatuur van 17 graden of warmer. Dus zet af en toe toch de verwarming een beetje aan in de kamers waar je (bijna) nooit bent of in de slaapkamer(s).

Meer informatie vindt u bij Gezondwonen.nl. Bekijk deze video

Ventileren en luchten is belangrijk! Ook in de winter.

De beste manier om de lucht in huis gezond te houden is door te zorgen voor luchtverversing, dag en nacht, het hele jaar door (dus ook in de winter). Dan komt frisse lucht binnen en verdwijnen vocht en vervuilende stoffen. Ventileren betekent continu frisse lucht aanvoeren én vervuilde lucht afvoeren. Ventileer ook bij vochtig weer; buitenlucht is over het algemeen schoner en droger, ook als het buiten vochtig is. 

Ventileren is niet hetzelfde als luchten.Luchten is de ramen en deuren tegen elkaar open zetten. Zet tijdens het luchten de thermostaat laag, anders slaat de verwarming onnodig aan. Luchten is nuttig om snel extra vervuilde lucht af te voeren, maar het is geen vervanging van ventileren. Het effect is namelijk snel weg: zodra het raam dicht gaat, zal vervuiling zich weer ophopen. 

Ventileren Milieu Centraal

Schimmel melden

Wordt de schimmel veroorzaakt wordt de constructie van uw woning? Dan kunt u hiervoor een reparatieverzoek indienen. De aannemer beoordeelt dan de oorzaak en kan u eventueel adviseren. U kunt hier een reparatieverzoek indienen: formulier Reparatie aanvragen

De lift staat in storing. Waar meld ik dat?

Algemeen

Bij een liftstoring belt u het liftbedrijf. Het liftbedrijf en het storingstelefoonnummer staan op de sticker in de lift. Ook vindt u op de sticker het nummer van de lift. Dit geeft u door bij uw melding.

In elke lift zit een drukknop die u verbindt met de meldkamer van het liftbedrijf.

U kunt de liftstoring ook doorbellen aan de afdeling Eerstelijns Service op telefoonnummer (0172) 418 518.
Buiten kantooruren belt u voor spoed met het meldpunt: (0172) 418 596.

Mijn dakgoot is verstopt. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Woont u in een eengezinswoning?
Dan reinigt de rioolontstoppingsdienst regelmatig de dakgoot. U krijgt daar automatisch bericht over.

Is het spoed?
Neemt u dan contact op met Woonforte: (0172) 418 518. 

Mijn afvoer is verstopt. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

U bent via Woonforte verzekerd tegen verstopping van afvoer of riool. U kunt hier uw reparatieverzoek indienen: formulier Reparatie aanvragen

De rioolontstopper bepaalt de urgentie van het probleem.

Niet spoedeisende verstoppingen: van gootsteen, wastafel, doucheput, wasmachine etc. worden uiterlijk binnen 2 werkdagen na melding verholpen op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Spoedeisende verstoppingen: van gemeenschappelijke afvoerleidingen en afvoerleidingen van toiletten worden, als er gevaar is voor overstroming, uiterlijk binnen 5 uur na melding verholpen.

 

Ik heb mijzelf buitengesloten. Mijn sleutels liggen binnen. Wat nu?

Algemeen

Belt u een betrouwbare slotenmaker. De kosten zijn voor u zelf. Wij adviseren de Alphense Sleutel & Slotenservice (Ondernemingsweg 40) in Alphen aan den Rijn. Zij staan bekend om een goede prijs/kwaliteitverhouding. Het telefoonnummer is 0172 - 47 52 19. Zij zijn 24/7 bereikbaar (noodservice). Informeert u vooraf goed naar de (voorrij)kosten en avond- of weekendtoeslagen.

Pas op! Er zijn bedrijven die u beloven met spoed te helpen. Zij vragen zeer hoge bedragen, vaak nadat het slot al geplaatst is. Daarmee zetten ze u voor het blok. Spreek altijd eerst de prijs af en zorg dat u die zwart op wit heeft. Onderteken nooit een document / opdrachtbon waarin geen bedragen genoemd staan!

Een bedrijf wil in mijn woning werkzaamheden uitvoeren. Ik weet hier niets van. Wat nu?

Algemeen

Als er werkzaamheden in uw woning uitgevoerd moeten worden dan informeren wij u hier altijd vooraf over. Onze medewerkers kunnen zich ook altijd legitimeren.

Heeft u van ons geen bericht gekregen over deze werkzaamheden? Geef dit dan direct aan ons door. Dan kijken wij of er werkzaamheden gepland staan. Tot die tijd hoeft u het bedrijf niet binnen te laten.

Elk jaar laat Woonforte onderzoek doen en kleine herstelwerkzaamheden uitvoeren aan platte daken van woningen. Dit wordt gedaan door onze huisaannemer. In een enkel geval zal een medewerker vragen of hij een kijkje mag nemen op het dak van uw woning (van buitenaf). Dit gebeurt steekproefsgewijs. U kunt dit altijd bij ons navragen.

Ik heb een klacht na oplevering (een reparatieverzoek voor mijn nieuwe woning). Hoe kan ik deze indienen?

Algemeen

Tot 4 weken (28 kalenderdagen) na het tekenen van het huurcontract kunt u nog alle klachten over de woning doorgeven.

Mail dan uw klacht naar service@woonforte.nl en stuur zo mogelijk ook foto's mee. 

Na 4 weken geldt voor alle huurders het Onderhouds-ABC. Hierin staat wie (u of Woonforte) verantwoordelijk is voor de reparatie: Onderhouds-ABC.

Wilt u een reparatieverzoek indienen? Dat kan hier: formulier Reparatie aanvragen

Waarom worden de glaslatten niet meteen geschilderd na het plaatsen van nieuw glas?

Algemeen

De Glaslijn verzamelt een aantal adressen om dan achter elkaar te (laten) schilderen. Er kan daarom even wat tijd zitten tussen plaatsen en schilderen.

Ik heb glasschade. Waar meld ik dat?

Algemeen

Bij glasbreuk belt u naar Samenwerking Glasverzekering: (0800) 022 61 00. Zij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar..

De glasverzekering geldt voor al het lichtdoorlatend glas in de woning, dus ook voor bovenlichten en glas in binnendeuren. De glasverzekering geldt alleen voor glasbreuk. Wanneer er vocht tussen het glas zit (lekslag), geeft u dit door aan Woonforte.
Let op: als u folie over het glas heeft geplakt tegen inkijk, dan is glasbreuk in veel gevallen voor uw eigen rekening.

Woont u in een VvE-complex?
Dan meldt u glasbreuk of lekslag in uw woning en in algemene ruimtes aan Woonforte. Woonforte zorgt er voor dat de VvE-beheerder dit oplost. Geeft u alstublieft ook informatie over de locatie en de afmeting. Dan kunnen wij sneller - direct - de melding doorgeven.

U kunt contact opnemen met Woonforte via service@woonforte.nl of via (0172) 418 518.

U kunt ook een reparatie verzoek indienen via formulier Reparatie aanvragen.

Ik heb schade aan mijn woning door een inval van de (medische) hulpdiensten. Wie betaalt dit?

Algemeen

Woonforte betaalt de kosten van de schade. U mag hiervoor een reparatieverzoek bij ons indienen. Stuurt u ook foto's mee? Dan weet de aannemer wat er moet gebeuren.

Ik wil de lamp vervangen in mijn berging. Maar ik kan de juiste lamp niet vinden. Wat nu?

Algemeen

Waarschijnlijk gaat het om een van de volgende lampen:

  • 24 volt lichtbronnen van 25 watt, 40 watt en 60 watt.
    Met een fitting van E27 of B22D
  • 42 volt lichtbronnen van 25 watt, 40 watt en 60 watt.
    met een fitting van E27 of B22D

Dit zijn speciale lampen die inderdaad niet overal te koop zijn. U vindt ze bij Provak Van Beijeren, in de Hooftstraat 115 in Alphen aan den Rijn.

De aannemer komt langs op basis van ongelijk. Wat betekent dat?

Algemeen

In dat geval beoordeelt de aannemer pas in de woning of uw reparatieverzoek voor uw eigen rekening is of voor Woonforte.

Als blijkt dat u zelf de schade heeft veroorzaakt, laat de aannemer u een akkoordverklaring tekenen. U ontvangt dan een rekening van Woonforte. De aannemer kan u eventueel een schatting van de kosten geven.

Ik heb schade aan mijn woning door een inval van de politie. Wie betaalt dit?

Algemeen

Is de deur opengebroken vanwege een politie-inval? Dan is het afhankelijk van de situatie voor wie de kosten van de reparatie zijn:

  • Als de politie terecht een inval heeft gedaan (bijvoorbeeld vanwege vermeende criminaliteit, hennepteelt en/of ernstige overlast) dan zijn de kosten voor u.
  • Was de inval onterecht? Dan neemt Woonforte de kosten voor haar rekening. Dit geldt ook wanneer u in een VvE-complex woont.
  • Als de politie een inval heeft gedaan vanwege (medische) hulpverlening dan neemt Woonforte de kosten voor haar rekening. Dit geldt ook wanneer u in een VvE-complex woont.

Ik ruik een gaslucht. Ik vermoed een gaslekkage. Wat moet ik doen?

Algemeen

  •  Bel direct 112 (brandweer)!
  •  Open alle deuren en ramen
  •  Draai de hoofdgaskraan dicht
  •  Verlaat de woning
  •  Bel Woonforte:

Kantoortijden: maandag - vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur: (0172) 418 518

Buiten kantoortijden: Meldkamer (0172) 418 596

Hoe kan ik zelf mijn rioolprobleem oplossen?

Algemeen

Op www.rrs.nl staan tips hoe u zelf een rioolprobleem kunt oplossen. Hier kunt u ook zelf direct een afspraak inplannen.

Wat mag ik wel en niet door het riool spoelen?

Algemeen

Wel:

  • water met schoonmaakmiddel
  • gladde soep of saus, zonder groente /rijst/pasta
  • dranken
  • vloeibare etensrestjes (zonder olie of jus)

Niet:

Alle andere dingen. Dus géén:

  • olie
  • frituurvet
  • jus
  • etensresten
  • maandverband/tampons
  • luiers, vochtige doekjes, snoetenpoetsers, billendoekjes
  • vaatdoeken/dweilen
  • kattenbakgrind
  • bouwafval
  • ....enzovoorts............

Mag ik mijn keukenkastjes schilderen?

Algemeen

Nee, dit mag niet. Als u gaat verhuizen moet u de keuken weer opleveren in goede staat. Dus zonder verf op de kastdeurtjes. Omdat dit bijna onmogelijk is mag het keukenblok niet geschilderd worden.

Wrapping

Wilt u de kastdeurtjes toch een andere kleur geven? Denk dan eens aan 'wrapping'. U bedekt de deurtjes dan met een folie. Dit kunt u weer ongedaan maken als u gaat verhuizen. Zonder lijmresten of beschadigingen aan de ondergrond. Let wel op; de wrapfolie zit er zeer stevig op. Het is geen plastic zakje dat je zo even af trekt. Je bent echt wel even bezig om het eraf te krijgen. Meer informatie over wrapping en het verwijderen ervan vindt u op internet.

Mag ik een Ring deurbel aansluiten in mijn woning?

Algemeen

U mag geen Ring deurbel aansluiten op uw intercom. Dit geeft storing in de intercom installatie. Hiervoor is het intercomsysteem niet bedoeld.

Wel mag u een draadloze Ring deurbel plaatsen. Deze Ring deurbel werkt op batterijen en geeft geen storing.

De kosten van een Ring deurbel zijn voor uzelf. Woonforte plaatst alleen standaard deurbellen.

Wie repareert de tochtstrippen in mijn woning?

Algemeen

Door u (of een vorige huurder) zelf aangebrachte tochtstrippen

Deze moet u zelf onderhouden en vervangen.

Door Woonforte aangebrachte tochtstrippen

Sommige complexen hebben tochtstrippen die speciaal door Woonforte zijn aangebracht. Hiervoor geldt:

  • Deze moet u zelf onderhouden (tenzij u een Serviceabonnement bij ons heeft)
  • Vervangen doet Woonforte

Er wordt alleen vervangen als er niet meer gerepareerd kan worden. De aannemer bepaalt dit.

Twijfelt u?

Dien uw verzoek alsnog online in. De aannemer neemt dan contact met u op. Hij bespreekt eerst met u de mogelijke kosten voor een bezoek. Daarna kiest u zelf of u een afspraak wilt maken of niet. Om online een reparatieverzoek in te dienen hoeft u niet in te loggen.

Ik heb een stroomstoring in mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

Bij stroomuitval moet u eerst zelf een controle doen. Misschien heeft u kortsluiting in een van uw apparaten. 
Met de stekkerproef kunt u dit nagaan.

Stekkerproef:

  • Schakel álle groepenschakelaars én aardlekschakelaars in de meterkast uit (schakelaars omlaag) of verwijder de stoppen van de groepen (uitdraaien).

  • Haal nu in de hele woning alle stekkers uit de stopcontacten en zet lampen uit. Vergeet de tuin, berging en de zolder niet; ook de stekkers van CV en/of MV-box als ook stekkers van inbouwapparatuur (koelkast, vrieskist, vaatwasser, magnetron, afzuigkap etc.).

  • Schakel dan alle groepenschakelaars en de aardlekschakelaars weer in (omhoog) of plaats de stoppen weer terug (indraaien).

  • Plaats de stekkers één voor één terug in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook aan en wacht tot deze aanslaan. Vergeet ook niet de lampen aan te zetten.

  • Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet?
    Dan veroorzaakt dit apparaat de storing! Wanneer dit uw eigen apparaat is, moet u deze zelf repareren of vervangen. 

  • Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting (wanneer u teveel apparaten tegelijk op een stroomgroep heeft aanstaan)? En de stroom valt toch uit? Dan kunt u een reparatieverzoek indienen.

    Let op: in de meeste gevallen ligt de oorzaak van kortsluiting in uw eigen apparatuur. Ziet de elektricien dat de storing door uw eigen apparatuur of door uzelf is veroorzaakt, dan brengen wij de kosten bij u in rekening.

Wanneer gaat mijn collectieve verwarming weer aan?

Algemeen

De centrale ketel van de collectieve verwarming is verbonden met een sensor die de buitentemperatuur meet.

Als het buiten nog te warm is, slaat de ketel niet aan en doet de centrale verwarming het niet.
Zodra de buitentemperatuur gaat dalen, zal de verwarming het weer doen.

In het najaar kan het gebeuren dat de verwarming nog niet aan slaat en dat u kou ervaart. De temperatuurgrens van de sensor is vastgesteld op een gemiddeld. Deze grens kan niet zomaar verhoogd worden. Als we dit doen, stijgen de servicekosten. De temperatuurgrens verhogen kan alleen als de meerderheid van het complex hiermee akkoord gaat.