Overlast

Overlast kan uw woonplezier bederven. Bij serieuze overlast is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en samen een oplossing te vinden. We begrijpen dat dat soms moeilijk is.

Veel gevraagd over Overlast

Ik heb overlast van mijn buren. Wat kan ik doen?

Algemeen

Praten helpt

Praat met uw buren. Leg uit dat u overlast van hen heeft. Als zij dit niet weten, kunnen ze het ook niet oplossen. Een paar tips die helpen:

  • Spreek uw buren aan wanneer u zelf rustig bent.
  • Spreek hen vriendelijk aan. Ruzie maken lost het probleem niet op.
  • Bedenk dat uw buren u niet verwachten, dus leg het probleem kalm uit.

Komt u er samen niet uit?

Schakel dan buurtbemiddeling in. Zij kunnen u helpen om samen weer prettig naast elkaar te wonen. U kunt ze bellen (0172) 427 500 of mailen buurtbemiddeling@participe.nu.

 Wanneer kunt u bij ons terecht? 

  • Als er sprake is van bedreiging of geweld.
  • Als de overlastgever drugs/alcoholverslaafd is.
  • Als de overlastgever een psychiatrische patiënt is.

Geef uw melding dan meteen aan ons door. U doet dit eenvoudig en snel via het formulier Overlast melden.

Kan ik ook een afspraak maken in Boskoop?

Algemeen

Afspraak met een consulent Sociaal Beheer

Wilt u een persoonlijk gesprek met een consulent Sociaal Beheer? Dan kunt u een afspraak maken via service@woonforte.nl of (0172) 418 518. U bent van harte welkom op het oude Gemeentehuis, Raadhuisplein 1 te Boskoop.

Reparatieverzoek

U kunt uw reparatieverzoek eenvoudig indienen via Mijn Woonforte of via het formulier Reparatie aanvragen

Andere vragen

Neem dan contact op met onze Eerstelijns Service. Onze contactgegevens vindt u op onze website.

Wat doet Woonforte aan overlast?

Algemeen

Wij verwachten dat u eerst zelf de overlast bespreekt met uw buurman/vrouw.

Als de overlastgever geen geweld gebruikt, een drugs/alcohol verslaafde is of psychiatrisch patiënt is, dan verwijzen wij u altijd naar buurtbemiddeling. U kunt hier zelf contact mee opnemen via telefoonnummer (0172) 427 500 of via e-mail buurtbemiddeling@participe.nu.

Als er wel sprake is van geweld of verslaving pakken wij de overlastmelding op. Samen met onze ‘partners’ zoals de gemeente, hulpverlenende instanties en de politie proberen we de overlast onder controle te krijgen. Ook u bent een partner in het zoeken naar de oplossing. Zonder inzet van u als melder kunnen wij nagenoeg niets. Alleen in extreme gevallen is een huisuitzetting mogelijk. Een rechter beoordeelt dit.

Mag ik barbecueën op mijn balkon?

Algemeen

Nee, het gebruik van een barbecue met open vuur is niet toegestaan op uw balkon. Dit om overlast voor uw buren en brand te voorkomen.
U mag wel elektrisch barbecueën.

Ik denk dat er een hennepkwekerij zit in een woning in mijn buurt. Wat kan ik doen?

Algemeen

Meldt uw vermoeden bij politie Hollands Midden, telefoonnummer (0900) 88 44, of bij Meld Misdaad Anoniem, telefoonnummer (0800) 70 00 (gratis).

Ik denk dat er drugshandel is in een woning in de buurt. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt dit doorgeven aan uw eigen buurtbeheerder. Of geef uw melding eenvoudig en snel door via het formulier Overlast melden. Uw consulent sociaal beheer gaat dan met de melding aan de slag.

Er ligt veel afval of grofvuil in de buurt van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

U kunt dit melden bij de Gemeente Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172.

Nog makkelijker is het om de app van BuitenBeter te installeren op uw smartphone. Dan wordt uw melding direct naar de juiste gemeente gestuurd.

Er zit graffiti op de muren van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Belt u naar de afdeling Eerstelijns Service via (0172) 418 518. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 9.00 tot 13.00 uur. 

Wat is buurtbemiddeling?

Algemeen

Heeft u regelmatig last van uw buren? En heeft u ze al verschillende malen aangesproken, maar zonder resultaat? Een bemiddelaar komt bij u (en apart bij uw buren) langs om te horen wat precies het probleem is. Als u beiden wilt meewerken, nodigt de bemiddelaar u uit om samen rond de tafel te zitten. In het gesprek zoekt de bemiddelaar naar een oplossing. De bemiddelaar kiest geen partij en houdt alle informatie geheim.

  • Buurtbemiddeling wordt uitgevoerd door Participe.
  • Buurtbemiddeling is gratis.
  • Buurtbemiddeling kan in alle wijken worden ingezet. 

Voorwaarde is dat er tussen u en de buren geen lichamelijk geweld is gebruikt. En dat de buurman of buurvrouw aanspreekbaar is. Met drugsdealers of mensen die voortdurend dronken of psychisch in de war zijn, valt moeilijk te onderhandelen. In die gevallen kunt u de overlast bij Woonforte melden.

Buurtbemiddeling heeft niet geholpen, wat nu?

Algemeen

Heeft buurtbemiddeling niet geholpen tegen de overlast? Stuur uw overlastmelding dan schriftelijk naar Woonforte. U kunt uw melding doorgeven via het formulier Overlast melden

Uw consulent Sociaal Beheer neemt de melding dan in behandeling.

Er ligt rommel in de algemene ruimte. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

Betaalt u voor schoonmaak?

Dan wordt de algemene ruimte schoongemaakt door een schoonmaakbedrijf, volgens het schoonmaakprogramma. Als er tussendoor rommel/vuil ligt moeten huurders dit dus zelf opruimen of wachten tot er weer schoongemaakt wordt. De huismeester maakt niet schoon. Hij controleert de schoonmaakdienst.

Vaker schoonmaken?

Als u wilt dat er vaker schoongemaakt wordt dan kan het schoonmaakprogramma worden aangepast. Maar omdat de servicekosten voor schoonmaken dan omhoog gaan, moet minimaal 70% van de huurders in het complex ermee akkoord gaan.

Leefbaarheid

Wij proberen huurders bewust te maken van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het leefbaar houden van een complex. Soms helpen wij door een brief te sturen en huurders hierop te wijzen. Als wij weten wie de vervuiler is, dan kunnen wij extra schoonmaak kosten verhalen. Maar meestal is dit niet het geval. Het is helaas niet mogelijk om kosteloos vaker schoon te maken dan dat er nu gedaan wordt. Het schoonhouden van het complex is en blijft een verantwoordelijkheid van huurders zelf.

Ik maak me zorgen om één van mijn buurtbewoners. Wat kan ik doen?

Algemeen

Fijn dat u oog heeft voor de buren. U kunt proberen om een praatje te maken. Is er iemand overleden, of is er sprake van veel ruzie? Als dat praatje maken niet lukt, kunt u het bij ons melden. Bel dan de Eerstelijns Service, (0172) 418 518.

Ik heb last van hangjongeren in mijn woongebouw. Wat nu?

Algemeen

Neemt u tijdens kantoortijd contact op met uw buurtbeheerder. De contactgegevens vindt u op onze website. 

Buiten kantoortijd kunt u contact opnemen met de politie via (0900) 88 44.