Energiebewust wonen

In onze missie, visie en strategie speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Wij willen dat in 2050 al onze woningen gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind. Wij willen ook dat de bouwmaterialen dan hernieuwbaar en herbruikbaar zijn. Wij streven naar een duurzaam Alphen waar ook toekomstige generaties fijn kunnen wonen.

Energie besparen = geld besparen

Lees hier onze tips voor energie besparen bij u thuis.

Isoleren van huurwoningen

Om dat waar te maken, gaan we de komende jaren veel woningen isoleren. Woningen met een E, F en G energielabel komen als eerste aan de beurt. Wij willen uiterlijk in 2028 minimaal 3.500 woningen hebben geïsoleerd. Daarnaast maken we samen met de gemeente plannen voor het aardgasvrij maken van wijken. Dit kan op verschillende manieren: met een warmtepomp voor individuele woningen of een warmtenet waar veel woningen tegelijk op aangesloten kunnen worden.

Nieuwbouw heel energiezuinig

Al onze nieuwbouw is aardgasvrij en energiezuinig. De meeste nieuwe eengezinswoningen zijn zelfs nul-op-de-meter. De extra isolatie, zonnepanelen en andere installaties zorgen ervoor de woning net zo veel energie opwekt als nodig is voor de verwarming, verlichting en huishoudelijke apparaten (bij normaal gebruik). 

Zelf meer energie besparen

Energiebewust wonen kunt u zelf ook toepassen. Alle beetjes helpen en u kunt daarmee ook nog eens besparen op uw energierekening. Doet u mee met energiebesparen?

Kijk voor meer tips op de website 'Haal meer energie uit je rekening'.

Veel gevraagd over Energiebewust wonen

Waar kan ik mij melden voor de eenmalige energietoeslag?

Algemeen

Heeft u in januari 2024 nog geen brief gehad van de gemeente over de betaling van de energietoeslag 2023? Dan kunt u vanaf 8 januari 2024 zelf de energietoeslag 2023 aanvragen. Dit kan nog tot en met 31 augustus 2024. Let op: er is geen energietoeslag over het jaar 2024.

U vraagt de toeslag online aan bij de gemeente Alphen aan den Rijn. U heeft hiervoor uw DigiD nodig.

Wie kan mij helpen met meer energie besparen?

Algemeen

Als huurder van Woonforte kunt u gratis gebruik maken van energiecoaches. Zij geven u advies over hoe u energie kunt besparen in uw woning. Zij doen dit speciaal voor huurders in de gemeente Alphen aan den Rijn.

De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, welke energiebesparende maatregelen u kunt nemen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig tot zelfs niets voor hoeft te betalen. De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. 

Hoe vraagt u een adviesgesprek aan?

Een adviesgesprek met een energiecoach vraagt u aan bij de Huurdersorganisatie Groene Hart (HOGH). 

Huurt u een woning bij Woonforte, stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Ik heb blokverwarming. Welke tarieven gelden voor warm water en verwarming?

Algemeen

Woonforte koopt gas en elektra vooraf in. Wat in het huidige jaar verbruikt wordt, is aan het eind van het jaar ervoor al ingekocht. Op basis van de toen ingekochte voorraden zijn de voorschotten verhoogd. 

Helaas hebben wij pas op het moment van de afrekening servicekosten zicht op wat de eenheidsprijs is. Dit komt omdat:

  • De eenheidsprijs wordt bepaald naar aanleiding van de totale kosten en het aantal 
    verbruikte eenheden per complex. Het aantal eenheden waarop de prijs 
    wordt vastgesteld, is nog niet bekend. Deze eindstanden zijn pas op bekend op 31 december.
    Dit weten wij pas op het moment dat de afrekeningen verstuurd worden.  
  • De kosten worden pas later opgemaakt. Dit komt omdat de belastingen die worden geheven nog aangepast kunnen worden. Wanneer de energiebelasting wijzigt, heeft dat ook direct gevolgen voor de eenheidsprijs.
  • De eenheidsprijs kan per complex verschillen. Zo koopt een VVE bijvoorbeeld zelf gas en elektra in. De eenheidsprijs geldt op het moment van inkoop. Dit moment kan verschillen per complex, dus dat geldt dan ook voor de eenheidsprijs. 

Meer weten over blokverwarming? Kijk hier onze animatiefilm met uitleg.

Hoe kan ik thuis energie besparen?

Algemeen

De gasprijs is aan het stijgen en het stoken wordt duurder. Heel goed dat u nadenkt over wat u thuis zelf kunt doen. Met een paar tips kunt u zelf in huis minder energie verbruiken. Daarmee bespaart u geld.

Denk bijvoorbeeld aan de verwarming een graad lager zetten, korter douchen en de gordijnen 's avonds dicht doen (en niet voor de verwarming laten hangen). Kijk ook eens of u kunt besparen tijdens het eten koken en minder gebruik te maken van het gasfornuis. Een idee is om water te koken in een waterkoker (elektriciteit) in plaats van met een fluitketel (gas).

We hebben een aantal tips voor u op een rij gezet over energiebesparen thuis.

Gratis energiecoach

Als huurder kunt u gratis gebruik maken van een energiecoach. Zij geven u advies over hoe u in uw woning energie kunt besparen. De energiecoach komt bij u thuis op bezoek en kijkt, samen met u, wat u thuis kunt doen. Het gaat om kleine maatregelen waar u weinig of zelfs niets voor hoeft te betalen.  

Bent u huurder van Woonforte, dan vraagt u een adviesgesprek aan bij Huurdersorganisatie Groene Hart v(HOGH). De energiecoaches zijn opgeleid in samenwerking met de Gemeente Alphen aan den Rijn. Stuur dan een e-mail naar de energiecoach.

Energiebesparende maatregelen leveren meer comfort op in uw woning, een lagere energierekening en u draagt ook nog uw steentje bij aan een beter milieu.

Ik woon in de Zeeheldenbuurt. Komt hier een warmtenet?

Algemeen

De Zeeheldenbuurt is onderdeel van een verkenningswijk van gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vijf verkenningswijken gaat de gemeente op zoek naar alternatieve verwarming in woningen zonder aardgas. Eén van de mogelijkheden is een warmtenet. De gemeente onderzoekt of een warmtenet kan worden aangelegd in de Zeeheldenbuurt. Dit gaat in combinatie met de nieuwbouw in Havenfront (die zijn al aardgasvrij). Woonforte is betrokken bij dit onderzoek. Als er een warmtenet komt, moet dit betaalbaar en eerlijk zijn. Als huurwoningen ook worden aangesloten, zal Woonforte ervoor zorgen dat de woningen hiervoor geschikt zijn. Begin 2025 worden de eerste resultaten verwacht. Pas dan, en alleen dan, kan de gemeente bepalen of een warmtenet in de Zeeheldenbuurt kan komen en met welke voorwaarden. Bewoners moeten hierin ook inspraak hebben en geïnformeerd worden.

Meer informatie over Duurzaam Alphen aan den Rijn vindt u hier.

Meer informatie over aardgasvrij wonen in wijken zoals Havenfront/Zeeheldenbuurt vindt u hier.

Wat is een warmtenet?

Algemeen

Een warmtenet is een van de manieren om woningen en water te verwarmen zonder aardgas. Koken kan op inductie. Verwarmen van woning en water kan dus met een warmtenet, maar ook met een warmtepomp of duurzaam gas. Gemeente Alphen aan den Rijn wil graag warmtenetten waar dat mogelijk is. Dit is een heel duurzame manier van verwarmen, voor (heel) veel woningen tegelijk. In een aantal verkenningswijken onderzoekt de gemeente samen met samenwerkende partijen waar de mogelijkheden hiervoor liggen.

Eén van die mogelijkheden ligt in een samenwerking met Firan, een aanbieder van slimme energie (onderdeel van Liander) voor de Zeeheldenbuurt/Havenfront. In 2024 is een verkennend onderzoek van start gegaan. Begin 2025 zijn de resultaten bekend en kan de gemeente zeggen of het gaat lukken. 

Meer weten over een warmtenet? Dat kan via de website van Firan.

Kan ik energie besparen met ledlampen?

Algemeen

Ja. Als u de lampen in uw woning vervangt door ledlampen dan bespaart u energie.

Ledlampen zijn 85% zuiniger dan gloeilampen en halogeenlampen. Door de langere levensduur en het lage energieverbruik is de investering in LED snel terugverdiend. Een goede stap vooruit met energiebesparing.

Kijk hier voor een aantal besparingstip om zelf thuis te doen. Minder energie verbruiken is geld besparen.

Hoeveel energie bespaar ik met korter douchen?

Algemeen

Voor het milieu ben je goed bezig als je korter doucht. De gemiddelde Nederlander staat thuis 5 keer 9 minuten onder de douche per week. Voor deze warme waterval is veel gas nodig met de bijkomende CO2-uitstoot. Korter douchen is ook goed voor je portemonnee. Wil je energie besparen en daarmee een lagere energierekening? Ga dan korter douchen!

Een douchebeurt kost gemiddeld 60 liter warm water (bij 8 minuten douchen), een bad 130 liter warm water per keer. Per persoon moet je ongeveer 180 euro rekenen aan douchen per jaar. Dit gaat op aan de stookkosten om het water lekker warm te krijgen en natuurlijk het water zelf. Dit is berekend voor een standaard douche, waar ongeveer acht liter water per minuut uit komt.
Met 5 minuten douchen in plaats van de gemiddelde douchetijd van 9 minuten bespaar je ruim 30.000 liter warm water en 60 m3 gas (samen € 70,- prijspeil 2021).


Bekijk hier voorbeelden om energie te besparen

Ik wil mijn woning laten isoleren door Woonforte. Welke woningverbeteringen zijn er mogelijk?

Algemeen

Als u uw woning wilt laten isoleren door Woonforte dan heet dat een woningverbetering. Een woningverbetering moet zorgen voor een beheersing van de energiekosten en een meer comfortabele woning. Woonforte voert de werkzaamheden voor u uit.  
 
Woningverbeteringen  
De volgende woningverbeteringen zijn mogelijk: 

  • Aanbrengen van dubbel glas. 
    Het gaat hier om enkel glas vervangen door dubbel glas. Al aanwezig dubbel glas kunt u niet laten vervangen door ander dubbel glas.
  • Aanbrengen vloerisolatie (alleen mogelijk bij een eengezinswoning).
    Of vloerisolatie mogelijk is hangt af van de situatie. Hier is maatwerk van toepassing.
  • Spouwisolatie (alleen mogelijk bij een eengezinswoning).
    Dit kan alleen onder bepaalde voorwaarden met een collectieve aanvraag. U doet de aanvraag dan samen met uw buren van het hele blok (aaneengesloten rij woningen). 

U kunt geen aanvraag indienen voor dakisolatie.  Dit voert Woonforte alleen uit tijdens projectmatig onderhoud.
 
Wel of geen huurverhoging?  

Woonforte heeft een planning voor planmatige werkzaamheden. Het kan zijn dat Woonforte de door u gewenste woningverbetering al ingepland heeft voor de toekomst. Of u een huurverhoging krijgt voor isolatiemaatregelen, hangt af van de het jaar van uw aanvraag en het uitvoeringsjaar van planmatige werkzaamheden. 
 
Wilt u één van bovenstaande woningverbeteringen binnen 3 jaar vòòr planmatige werkzaamheden laten plaatsen? 
Dan krijgt u een huurverhoging. De hoogte van de huurverhoging hangt af van de aanpassing. 
 
Houd u er wel rekening mee dat de woningverbetering bij planmatige werkzaamheden door Woonforte weer verwijderd kan worden. Had u een huurverhoging gekregen? Betaalde huurverhogingen worden niet terugbetaald en u krijgt geen huurverlaging.
 
Plaatst Woonforte een nieuwe woningverbetering (isolatiemaatregel) tijdens de planmatige werkzaamheden? Dan betaalt u hier geen huurverhoging voor. 
 
Wilt u een van bovenstaande woningverbeteringen 3 jaar of langer voor planmatige werkzaamheden laten plaatsen? 
Dan krijgt u geen huurverhoging. 
  
Interesse in een woningverbetering?  
Heeft u interesse in een woningverbetering? Vult u dan het interesseformulier Woningverbetering door Woonforte in. Wij nemen contact met u op om uw wens te bespreken. Ook laten wij u weten of de woningverbetering in uw situatie mogelijk is en of u een huurverhoging krijgt.

Uiteraard is dit gesprek vrijblijvend. U kunt daarna aangeven of u een aanvraag woningverbetering wil indienen.  

Let op! Als er veel aanvragen binnen komen, kan de wachttijd oplopen. Helaas zijn op dit moment de materiaalkosten hoog en de levertijden lang door schaarste van grondstoffen. 

Wanneer gaat Woonforte mijn huis isoleren?

Algemeen

De komende jaren gaat Woonforte veel huurwoningen isoleren. Woningen met een E, F en G energielabel komen als eerste aan de beurt. Wij willen uiterlijk in 2028 al deze woningen hebben geïsoleerd.  
 
We kunnen niet overal tegelijk langskomen. Daarom heeft Woonforte een plan van aanpak opgesteld voor het isoleren van woningen. Om te kunnen voldoen aan de verplichting van CO2-neutraal in 2050 is het beter isoleren van woningen een eerste stap.  
 
U krijgt een jaar van tevoren bericht over wanneer uw woning aan de beurt is.  

Wat voor een energiecontract heeft Woonforte?

Algemeen

Onze inkoper Aenergie koopt gedurende een heel jaar energie in voor het jaar erop. Dus gedurende 2022 wordt energie ingekocht voor 2023. Dit levert een gemiddelde prijs voor gas en elektra op. Deze prijzen staan per jaar vast op basis van deze inkoop. U vindt deze prijzen elk jaar op uw afrekening servicekosten.

 

Energieprijzen in 2022

Welke prijzen wij hanteerden in 2021 kunt u dit terugvinden op uw laatste afrekening servicekosten. Dit kunt u dan omrekenen naar de prijzen voor 2022. Volgens het NIBUD stijgen de energieprijzen dit jaar voor alleenstaanden gemiddeld 38%. Voor meerpersoonshuishoudens is dit gemiddeld 33%. Dit is uiteraard een indicatie.

 

Opnieuw prijsstijgingen in 2023 

Onze inkoper koopt de energie in bulk (in grote hoeveelheden tegelijk) in, voor zo’n 30% van alle wooncorporaties en onder andere zorginstellingen. Dit levert een mooi voordeel op. Toch zullen de prijzen het komende jaar ook weer stijgen. Door het hoge inflatiecijfer gaan de kosten voor bijvoorbeeld reinigen en glasbewassing flink omhoog.

 

Wij verhogen daarom in 2023 opnieuw de voorschotten voor alle componenten van de servicekosten.

Voor die tijd krijgt u hier uiteraard bericht over.

 

Zelf uw voorschot verhogen

Let op! U moet zelf elk jaar uw voorschot verhogen. Stuur een mail naar service@woonforte.nl. Vermeld welk voorschot u wilt verhogen en het oude en nieuwe bedrag. Dan maken wij het voor u in orde.

 

Uw verbruik inzichtelijk maken door het jaar heen

We onderzoeken momenteel hoe we het verbruik en de energieprijzen zichtbaar kunnen maken voor onze huurders. Het hele jaar door. Leverancier Techem biedt al de mogelijkheid om het verbruik te monitoren. Voor leverancier Ista hebben wij dit nog niet. Daar wordt nog aan gewerkt. U kunt tot die tijd ook zelf elke maand de meterstanden opnemen en deze vergelijken met vorig jaar.

Wat betekent de Standaard voor woningisolatie?

Algemeen

Hoe beter de woning geïsoleerd is, hoe minder gas of duurzame energie er nodig is om een huis te verwarmen.

Maar hoe goed moet een woning dan geïsoleerd worden?
Daarvoor is een minimale standaard voor woningisolatie die is bepaald door de overheid. Het niveau voor de Standaard verschilt per woning. Deze is onder meer afhankelijk van het bouwjaar en het woningtype. 

Standaard voor woningisolatie  
De Standaard geeft aan wanneer een woning goed genoeg is geïsoleerd om de woning te verwarmen met een lage temperatuurverwarming. Het voordeel hiervan is dat er minder gestookt hoeft te worden om toch een warme woning te krijgen.

Een huurwoning die goed is geïsoleerd hoeft niet meteen van het gas af. De woning kan later worden afgesloten van het gas om te worden verwarmd met een alternatief. Woonforte werkt  daarvoor actief mee aan het warmtetransitieplan van de gemeente. De gemeente start met een aantal verkenningswijken de komende jaren voor alternatieve, duurzame verwarming van woningen. Dit kan bijvoorbeeld een warmtenet zijn. In het jaar 2050 zou elke woning van het gas af moeten zijn. 
 
Maatwerk  
Woonforte gaat woningen isoleren naar de Standaard. Dit vraagt maatwerk per woning.  
Welke isolatiemaatregelen uitgevoerd worden, kan verschillen per complex, of zelfs per woning. Zo kan een hoekwoning meer geïsoleerd moeten worden dan een tussenwoning. Maar elke woning mag na de werkzaamheden nog maar een vastgestelde hoeveelheid energie 'verbruiken'.  
 
Wanneer uw woning aan de beurt is, laten wij u dat uiteraard ruim van tevoren weten.

Woonforte: Een Duurzaam (t)huis voor u.

Hoe werkt blokverwarming?

Algemeen

Bij blokverwarming worden meerdere woningen verwarmd door één cv-ketel. Als u gebruik maakt van blokverwarming, dan heeft u zelf geen cv-ketel in de woning. De warmte komt vanuit een centrale cv-ketel via buizen in uw woning. De warmte wordt door gewone radiatoren afgegeven in de woning. 

Let op. Wilt u hoge gasprijzen ontwijken? Draait u de radiatoren helemaal dicht en gebruikt u een andere manier van verwarmen? We adviseren u om dat niet te doen. Juist om hele hoge kosten in de eindafrekening te voorkomen. 
Waarom niet de radiator helemaal dichtdraaien? In deze video leggen wij uit waarom en hoe blokverwarming werkt. 

Wat betekenen het prijsplafond 2023 en de energiecompensatie voor mijn energierekening?

Algemeen

Heeft u een individuele cv-ketel?

Prijsplafond voor energie:

De overheid garandeert per 1 januari 2023 voor het gemiddelde verbruik van een huishouden een maximumprijs van energie. Het gemiddelde gebruik is vastgesteld op 1200 m3 gas en 2900 kWh elektriciteit.

Voor alles wat u meer gebruikt dan dit gemiddelde, betaalt u de gewone marktprijzen voor gas en elektriciteit (zoals deze gelden bij uw energieleverancier). Het prijsplafond gaat heel 2023 gelden. 

Energiecompensatie door de overheid:

Huishoudens met een kleinverbruikaansluiting hebben € 190,00 korting op de energierekening in november én in december 2022. De uitbetaling van de compensatie van € 380,00 ging via uw energieleverancier. Voor meer infomatie kunt u contact opnemen met uw energieleverancier.

Heeft u blokverwarming?

Het kabinet heeft een regeling opgesteld voor een tegemoetkoming voor de kosten van 2023 voor huurders met collectieve verwarming. Om voor deze regeling in aanmerking te komen, heeft Woonforte en ook de VvE-beheerders voor hun complexen de tegemoetkoming aangevraagd bij de Belastingdienst.

U hoeft niets te doen. Wanneer wij bericht krijgen dat de subsidie toegekend wordt, verrekenen wij dat met de afrekening voor 2023. Meer uitleg vindt u hier.

Liander wil een slimme meter plaatsen in mijn woning. Mag dat van Woonforte?

Algemeen

Ja, dat mag. U mag hieraan meewerken. Hiervoor hoeft u geen toestemming aan ons te vragen.

Liander is uw netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is hierop aangesloten.

Tussen 2015 en 2023 biedt Liander aan huishoudens in deze regio gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht van Liander. Meer informatie hierover vindt u op www.liander.nl.

Mag ik de slimme meter weigeren?

Algemeen

Ja, dat mag. Maar dit heeft wel gevolgen. Meer hierover leest u op www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter van Liander?

Algemeen

Met de oude meter vervalt straks het dag- en nachttarief. Slimme meters kunnen dit onderscheid wel blijven maken. De meterstanden worden automatisch uitgelezen.
U hoeft dus geen standen meer door te geven. Ook ontvangt u van Liander tussentijdse overzichten van uw energieverbruik. Kortom, allemaal voordelen. En het kost u niets extra.

Ik krijg een slimme meter. Wat houdt dat in?

Algemeen

Iedereen in Nederland heeft/krijgt een slimme meter. Met een slimme meter kunnen netbeheerders op afstand uw elektraverbruik en gasverbruik uitlezen (deze gegevens worden via het stroomnet verzonden).

Woonforte adviseert huurders die zonnepanelen krijgen, direct een slimme energie-meter te kiezen. Een oudere meter is weliswaar geijkt voor het verbruik, maar niet voor het terug laten tellen van de opbrengst van zonnepanelen.

Bij de gedachte aan de slimme meter vrezen sommige mensen voor hun privacy. Dat is niet nodig. Dat slimme gedeelte kunt u ook uitzetten. Dan moet u wel zelf uw meterstanden doorgeven.

Bijkomende voordelen van plaatsing van een slimme meter zijn dat:

  • u nooit meer meterstanden hoeft door te geven aan uw energieleverancier
  • u online een overzicht krijgt van uw afname/terug-levering van elektriciteit, gasgebruik en productie van de zonnepanelen (per dag, per maand en per jaar).

U bent niet verplicht een slimme meter te bestellen als u zonnepanelen wilt. De plaatsing van de slimme meter vindt in de regel op een andere dag plaats dan de plaatsing van zonnepanelen. Voor meer informatie over slimme meters in het algemeen, zie www.slimmemeter.nl .

Van wie is mijn slimme meter?

Algemeen

De slimme meter is eigendom van Liander. Heeft u vragen over de meter of wilt u een storing melden? Gaat u dan naar www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter, maar geen nieuwe boilerschakelaar van Liander?

Algemeen

De boilerschakelaar werd vroeger door Liander geplaatst. Deze zorgde ervoor, via een apart signaal van een zendmast, dat de boiler 's nachts automatisch opwarmde. Dit was een service die Liander gratis aanbood.

In de Elektriciteitswet staat dat Liander geen goederen of diensten mag aanbieden waarmee zij concurreren met andere, commerciele bedrijven. Het aan- en uitschakelen van een elektrische boiler is inmiddels een dienst die commerciële bedrijven aanbieden. Daarom kan Liander deze extra service niet meer bieden.

De boiler is in de meeste gevallen losgekoppeld van de schakelaar en wordt continu warm gehouden. 

Ik heb zonnepanelen. Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Algemeen

Nee, als de zon niet schijnt verbruikt u ‘gewone' elektriciteit via uw energieleverancier. Heeft u op een zonnige dag meer energie opgewekt dan u verbruikt, dan wordt deze extra energie terug geleverd aan het elektriciteitsnet.
Het energiebedrijf verrekent deze (extra) opgewekte energie aan het eind van het jaar met u. Salderen heet dat. Hiervoor is wel nodig dat u uw installatie aanmeldt op www.energieleveren.nl . De installateur helpt u met het aanmelden van uw installatie.

Waar vind ik mijn energielabel?

Algemeen

Het energielabel voor een huurwoning is verplicht op het moment dat een nieuwe huurderin de woning komt. Het energielabel van uw huurwoning vindt u in uw Mijn Woonforte-account.

  • Log in
  • Ga naar het tabblad 'Mijn Contracten'
  • Scroll naar het contract waarvan u het label wilt weten
  • Klik bij het juiste contract op 'Zelfstandige woningwaardering'
  • In het rijtje dat openvouwt vindt u het energielabel van deze woning

Staat er geen kopje 'Zelfstandige woningwaardering'?

Dan is uw label nog niet door ons verwerkt. Neem dan contact met ons op. Wij kijken het graag voor u na.

Inloggen DigiD

Huurders kunnen voortaan ook online checken of het energielabel van hun woning klopt. Om de onderbouwing voor het energielabel te checken:

  • ga naar www.mijnoverheid.nl
  • log in met uw DigiD
  • onder het kopje 'Wonen' vind u bij 'energielabel' het document met onderbouwing.

Ik wil mijn gasaansluiting in mijn meterkast laten verwijderen. Mag dat?

Algemeen

Nee, u mag uw gasaansluiting in uw meterkast niet laten verwijderen. U kunt hier geen aanvraag voor indienen.
In de toekomst bekijkt Woonforte per project of gasaansluitingen verwijderd kunnen worden.